bukanttiggi en Jakarta - Reisverslag uit Babakanleles, Indonesië van Ron en th Meer - WaarBenJij.nu bukanttiggi en Jakarta - Reisverslag uit Babakanleles, Indonesië van Ron en th Meer - WaarBenJij.nu

bukanttiggi en Jakarta

Blijf op de hoogte en volg Ron en th

10 Mei 2014 | Indonesië, Babakanleles

3 nachten geslapen in bukanttiggi, met gids en chauffeur naar zilversmid geweest. Was niet zoveel te zien, daarna bezichtiging van een minangkabau huis. Prachtige gebouwen, kleurrijk. Ook naar houtsnijkunst geweest, mooi handwerk. ook nog naar stoffenzaak geweest. Daar was een cameraploeg die mij wilde interviewen. Hij vroeg waarom we daar waren en waarom we die sjaals hadden uitgekozen. Heb maar een verhaaltje opgehangen. We kunnen het over een paar weken terug zien op you tube. Naar een meer gereden , daar koffie gedronken. Mooie rit door de vallei van sianok. Die avond gegeten bij een leuk restaurantje. Drukke dag en veel gezien . Volgende dag om 9 uur weg naar het maningjau meer. Via een bergweg met 44 bochten vanaf de top naar het meer gereden. Daar lekker gegeten.toen weer de berg op. Prachtige vergezichten. Zijn nog bij een boer geweest die rietsuiker maakt. De stengels worden machinaal geperst en in ovens wordt dan het sap gekookt tot suiker. Er zwaar werk en heel heet. Ook nog bij een boer geweest die de stengels perst met behulp van een os. Er eenvoudig en veel armoe. Toen terug naar bukanttiggi en beltoren bezichtigd, stamt nog uit de tijd van de Nederlanders. Ook nog naar een park geweest waar de japanners gangen hadden laten graven in een berg. Dick en ik zijn daar door heen gelopen met een gids. Die avond weer gegeten bij canyon, heerlijke loempia's. Die avond ook naar tradioneel mingabau dansen geweest. Heel leuk. Op het einde dansen de danseressen op scherven van postelein. Is een traditie maar geen bloed omdat ze een bepaalde techniek hebben.
Volgende dag vroeg op om 6 uur te vertrekken naar Jakarta. Om 11 uur vertrok het vliegtuig. Op Jakarta opgehaald door chauffeur ,soerboer. Heel heet en benauwd in Jakarta . Zijn eerst naar de haven gegaan. Daar liggen veel houten schepen en is veel bedrijvigheid. Maar erg warm. Daar na naar café Batavia. Lekker saté ayam en kambling gegeten en heerlijk koel biertje. Café Batavia stamt nog uit de tijd van de overheersing. Ziet er echt decadent uit. oude stadhuis bezichtigd en beetje rondgelopen daar. Daarna door naar hotel door de chaotische stad. Alles rijd door elkaar met duizenden brommertjes met soms wel 4 mensen er op en kleine wagentjes die overal stoppen om mensen op te pikken; bemo's. Voor stoplichten stopt niemand. Wel schitterend hotel. Na het opfrissen zijn we gaan eten in Padang restaurant. We kwamen binnen , direct 12 bordjes met voedsel op onze tafel en kop thee. Was niet echt lekker en 15 minuten later liepen we weer buiten en waren 10 euro kwijt met ons vieren. Nog nooit zo snel gegeten. Daarna nog in de bar van hotel wat gedronken, was erg gezellig. Vanochtend op 8 uur opgehaald door Soerboer. We vertrokken naar Bogor. Ca. 70 km van Jakarta. In Bogor naar een Wajongpoppen makerij geweest. Daar maken ze nog met de hand de gezichten. Annie en Thea hebben beide een hoofd gekocht. Onderhandeld over de prijs. Toen door naar de botanische tuinen van Bogor. Met gids de tuinen bezichtigd, prachtige tuin met veel soorten palmen, planten en bomen . Toen naar hotel buiten Bogor. Het ligt aan een snel stromende rivier. Het zijn huisjes. Eenvoudig maar prachtige plek met een leuk zwembad. Dat gaf veel verkoeling. Er zijn hier niet veel andere gasten. Dus zwembad voor ons zelf.
Opgefrist en gaan eten bij hotel. Nog even nazitten kletsen met Annie en Dick en daarna slapen. Morgen om 9 uur vertrekken naar Bandung.

• 10 Mei 2014 - 18:48

Ria:

Nou Ron, dat wordt in Nederland weer heel veel bewegen om de extra kilo's weer kwijt te raken. Maar zo te lezen is dat het allemaal wel waard. Geniet nog even lekker door. Fijne voortzetting van jullie vakantie.

• 10 Mei 2014 - 19:51

Mieke:

Nu op Java geland... Cafe Batavia, echt terug in de koloniale tijd. Hebben jullie daar nog een bezoekje aan het toilet gebracht? Met al die foto's aan de wand. En dan die fietsen buiten met de gekleurde hoedjes.
    Hebben jullie genoten van de sate gambing (schapenvlees)? Aparte smaak, ik vind het heerlijk.
    Schitterende tuin te Bogor he? Morgen gaan jullie naar Bandung. Na het Savoy Hohmann Hotel richting Lembang kom je lang de voornaamste Nederlandse woonwijk met prachtige villa's uit koloniale tijd.
    Het ereveld Pandu in Bandung is zeer de moeite waard om te bezoeken, erg indrukwekkend.
    Heel veel plezier gewenst, liefs